lördag 26 mars 2011

260 miljoner kronor

Att ha ett underskott på 260 miljoner kronor är inte direkt något man vänder på en månad eller två. Landstinget Blekinge ligger 260 miljoner kronor back och hur dom nu har lyckats missköta det så är väl en vetenskap i sig. Att spendera 121 miljoner kronor på konsulter är kanske en sak man kan diskutera.. Det är säkert inte lätt att hålla budgetar för så stora instanser, men tvåhundrasexiomiljonerkronor? Allvarligt?

Detta läge skapar stor oro hos personalen och det märks tydligt för oss studenter som är ute och hör personalens prat. Tror att alla lever med samma missnöje och undran över hur det kunde bli såhär. I alla fall, för att försöka få rätsida på situationen varslas vikarier, dvs. undersköterskor och sjuksköterskor. Jaha? Och patienterna blir inte sjuka nu såklart? Det är inte direkt så att man sitter och rullar tummarna på jobbet och undrar vad man ska göra de närmsta timmarna för att fördriva tiden. Samma antal patienter med mindre personal. Matematiken går inte riktigt ihop.

Med tanke på hur läget ser ut här idag känns chanserna för fortsatt jobb efter sommaren ganska omöjligt och mitt liv med Philip gör att jag inte vill eller kan flytta hur som helst. Har börjat lyfta blicken mot Norge och jag känner mig mer och mer peppad inför att åka dit.

Det var lite detta som gjorde att jag stratade upp min blogg. Jag har försökt söka runt och hitta bra info om att åka till Norge som sjuksköterska. Det finns ju en hel del bemanningsföretag och ett annat alternativ är att bli anställd direkt av sjukhuset och allt känns som en enda djungel. Så jag har tänkt skriva här vad jag gör och hur jag går till väga. Och självklart, hur det är att jobba som ssk i Norge, men det blir ju till hösten :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar