tisdag 22 mars 2011

Slutexamination

15 april är det dags för vår NKSE, Nationell Klinisk Slutexamination. I princip innebär det att vi tentar av våra tre år och vi examineras både praktiskt och teoretiskt. Den praktiska tentan gör vi på vår praktikplats och den dagen det är dags blir vi tilldelade en patient som vi ansvarar för under ca 3 timmar + rond. Jag har fått min tid för min bedside (som den kallas) den 2 maj, så håll tummarna för mig! Känner mig gaaanska lugn inför den, med tanke på att jag nu har varit ansvarig för fler. Så det enda är väl att jag ska bli nervös och få en blackout eller något liknande.

Den teoretiska tentan är den jag är orolig för. Som vi fått veta kommer det vara två patientfall, ett kirurgiskt och ett medicinskt. Problemet just nu är att det är så mycket man skulle behöva repetera och jag tror egentligen ingen av oss vet var eller hur man ska börja. Vi vet ju aldrig vad som kommer att komma på tentan, vi kan chansa, men kanske sitter man där den 15 april och har pluggat på helt fel saker. Har vissa huvudsaker att repetera, men som sagt, det är så mycket att det är svårt att greppa och veta vart jag ska börja. Så tips mottages gärna :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar