tisdag 29 mars 2011

Examensarbete dag 2!

Ja, igår hade vi startseminarium på vår C-uppsats. Det känns ganska (läs väldigt) förvirrande och jag undrar när vi lärde oss detta? Men, det ska väl gå bra, så småning om! Jag är i alla fall nöjd med mitt och Marias ämne. Vårt syfte är att belysa faktorer som påverkar hopp hos cancerpatienter och vilken roll sjuksköterskan kan spela. Känns kul för det är inte fullt så vanligt som många andra uppsatser, så det blir verkligen något nytt!

Idag fick vi information från Ambio som är ett norskt bemanningsföretag. Hon som kom och informerade hette Thea och var en söt norsk tjej. Jag har aldrig hört norska live, men det var ganska svårt till en början. Jag tror de flesta av oss som lyssnade såg ganska frågande ut i början när hon började prata, men efter ett tag släppte det och vi förstod nästan allt ;) Ambio verkar ha bra avtal och villkor, de garanterar alltid 100% sysselsättning när de bokar vikarier. Vissa bemanningsföretag kan (vad jag hört talas om) boka en vikarie, men när man väl är på plats kan det vara så att det inte finns något eller så mycket jobb. Om jag åker typ 200 mil vill jag gärna jobba, så det är ju fördelen med Ambio i så fall!
Enda nackdelen (om det nu är en nackdel?) är att de väldigt sällan har uppdrag från sjukhus. Det är alltså mest kommunuppdrag, vilket innebär sjukhem/hemsjukvård/äldreboende. Vet inte om det är en fördel eller nackdel att jobba utanför ett sjukhus när man är så pass ny? Får suga lite på den karamellen helt enkelt..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar