söndag 26 juni 2011

Negativ

Herregud. En vecka sedan jag skrev mitt sista inlägg. Skärpning! Får väl skylla på att jag haft fullt upp med jobb, flyttstäd, midsommar och åter jobb... Mina nattpass gick över förväntan, trodde jag skulle vara tröttare än vad jag var faktiskt. Däremot onsdagen, när jag tvingade mig upp kl 14 för att kunna ställa tillbaks dygnet, var inget vidare alls.

Det är verkligen orolig i Landstinget nu.. Alla omorganiseringar som ska ske och allt folk som saknas. Redan nu i sommar saknar vi både sjuksköterskor och undersköterskor. Detta har gjort att Landstinget fått hyra in NursePartner för att lösa bemanningen. Bra, med tanke på det ekonomiska läget... Not... Men, vad ska dom göra? Vi måste ju ha personal på plats. Här om dagen stod det i BLT att  många chefer sagt upp sig på kort tid, men landstingsdirektör Peter Lilja menar att det inte hotar patientsäkerheten. Nä, okej. Men all personal som inte längre har ork, eller som inte ens finns på plats? Tyvärr har BLT ändrat om sin sida och publicerar inte alla artiklar på nätet...

Senaste nytt på intranätet i Landstinget är också att 8 platser på medicinkliniken ska stängas ner. Frågan är bara vart dessa patienter ska ta vägen? 10 platser på OBSet (Akutens observationsavdelning) ska också stängas, och gissa var det ska öppna platser i stället? Jo, på avdelning 48, såklart. Fyra nya vårdplatser ska öppnas upp och det blir alltså för OBS-patienterna om jag förstått det rätt. Kommer vi få mer personal? Troligen inte. Så, 30 vårdplatser och totalt 3 patientansvariga sköterskor. Skitbra, verkligen. Jag hoppas innerligt att avdelning 48 får fler personal, att det delas upp i fyra grupper i stället för tre som det är idag. Idag är jag ansvarig för 9 patienter och det räcker gott och väl. Hinner knappt träffa dem som det ser ut nu. Hur ska det då se ut om patientantalet ökas till 10-11 stycken? Usch, blir så less...

Ytterligare en sak det pratas om på jobbet är att de som jobbar deltid ska jobba lika många pass som de som jobbar heltid. Det innebär alltså att det blir fler men kortare dagar. Lika bra att suga ut det sista ur personalen, när man ändå håller på menar jag...

Usch, nu blev det mycket negativt idag men det är fan frustrerande. Ursäkta. Med tanke på hur det ser ut nu blir jag mer och mer tveksam på om jag vill tacka ja om jag blir erbjuden ett vikariat efter sommaren. Börjar känna mer och mer sug inför Norge faktiskt... Ska suga på den karamellen ett tag till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar