fredag 23 september 2011

E101?!

Alltså, jag blir inte riktigt klok nu känner jag. Googlade på intyg E101, och om jag fattar det rätt så behövs intyget för att min inkomst i Norge ska vara pensionsgrundande och för att jag ska ha rätt till arbetslöshetsersättning och vara försäkrad i Sverige om något skulle hända. Att jag alltså inte skyddas av det norska försäkringssystemet?

Dock ringde jag ju Försäkringskassan för ett tag sedan och då sa hon först att jag skulle ha en sån blankett, men hon ändrade sig snabbt. Eftersom jag inte har något jobb i Sverige under perioden och inte förväntas jobba något i Sverige, behövdes inte blankett E101. Fick en annan blankett om anmälan om jobb utomlands i stället... Men nu blir jag nojjig?! Ska prata med Angelica om detta imorgon så får vi kolla upp det igen. Inte alltid jag litar på Försäkringskassan & Co...

Om någon vet vad som gäller får ni jättegärna skriva en kommentar och lugna (eller stressa) mig!

1 kommentar:

  1. Hej Malin

    Du har säkert redan läst denna sida, men om inte så är den här :)
    http://www.sjuksköterska.nu/e101-intyg-for-lagre-skatt-i-norge/

    SSK Louise "Ska snart till Norge"

    SvaraRadera