onsdag 14 september 2011

Fullt upp

Tycker mina lediga dagar bara springer iväg. Visserligen sover jag länge, men har gjort en massa måsten senaste dagarna, även idag. Har hämtat mitt pass, beställt namnskylt och köpt resväska! Slog faktiskt till, Accent hade ett erbjudande, en stor resväska för 995 kr. Riktigt bra pris, så lika bra att köpa den. Kommer ju behöva den inom några veckor ;) Har fått mina gummistövlar levererade också, ska hämta dom imorgon.

Idag har jag och Maria träffat Anna och Tove, två kompisar som också är sjuksköterskor och ska åka till Bergen. Först var deras plan att inte åka via ett bemanningsföretag, men nu har Adecco hört av sig till dom efter att de registrerat sina CV på Adeccos hemsida. Så troligtvis kommer vi att bo tillsammans alla fyra! Kul! Ser fram emot hösten otroligt mycket :)

Har även fått en fråga från Ellie i ett tidigare inlägg som jag tänkte svara på:

Hej kan inte du skriva lite om din tid på högskolan/universitetet? Hade du något extrajobb, vilka ämnen bör man vara intresserad av om man vill bli sjuksköterska. Skriv gärna lite om dina framtidsplaner. :)

Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva om min tid på högskolan. Hmm... Är ju svårt att berätta om tiden nu när jag slutat. Men jag gillar att plugga och jag har haft 3 SKITROLIGA år med mina vänner jag lärt känna under tiden! :) Tycker det är skitkul att lära sig nytt och känna att jag utvecklas. När jag började plugga till sjuksköterska hade jag redan pluggat på högskolan tidigare. Började min bana på lärarprogrammet och en fristående kurs i religion. Läste totalt 2,5 år innan jag insåg att jag ville jobba inom vården. Kan idag självklart tycka det känns trist med 2,5 år "bortkastade", speciellt med tanke på studielånet. Jag har haft nytta av mina tidigare studier, absolut. Tror vissa saker på sjuksköterskeutbildningen hade känts svårare utan mina tidigare erfarenheter. Det tråkiga är som sagt pengarna. Och så klart att jag bara har rätt till en termins studielån till. Totalt 6 år har man rätt till CSN och jag har utnyttjat 5,5 år. Känns ju mindre kul om jag vill vidareutbilda mig i framtiden. Får hitta mig en rik karl, vara rik själv eller hitta en arbetsplats som betalar för mig helt enkelt!

Nu svamlade jag iväg en hel del kände jag.. Haha.. Åter till frågan!

Jag har jobbat extra sedan jag var 16 år. Började på McDonalds, vidare till äldreförvaltningen när jag var 18 år och därefter vidare till Landstinget när jag var... 24 år tror jag det blir? Efter termin 4 i alla fall, när sommarjobbet som undersköterska på avd 48 började. Efter det vart jag anställd i resursen fram tills juni när jag tog examen. Så ja, har alltid jobbat extra under studietiden :) Vissa perioder funkar det bättre än andra, plugget går ju upp och ner. Har man praktik är det såklart svårare att jobba extra t ex...

Puh, det var mer än en fråga märkte jag ;)

Vilka ämnen man bör vara intresserad av känns omöjligt att svara på. Egentligen måste man ju vara intresserad av allt inom utbildningen, men så är ju inte fallet alltid. Men ett grundläggande intresse i människor, kroppen och allt runt omkring är ju viktigt. Dock hoppas jag inte att man börjar plugga till sjuksköterska om man inte är intresserad av människor och vill hjälpa på olika sätt.

Mina framtidsplaner... Hmm... Just nu är ju Norge i fokus. Att ta sig dit, vilket i princip är klart, att klara av jobbet där och ha en kul tid är prio 1. Annars har jag inte så mycket planerat just nu måste jag nog erkänna... Skulle kunna tänka mig att jobba i USA eller kanske åka någon annanstans ut i världen och jobba.
Just nu trivs jag ganska bra med avdelningsjobbet. Känner nog mest att jag vill jobba och känna att jag kommer in i mitt yrke. Kanske är det för att jag pluggat sedan gymnasiet...
Någon gång i framtiden kommer jag väl vidareutbilda mig, men inom vad vet jag inte. Känner mig lite nyfiken på palliativ vård, men kanske jag känner annorlunda om 5 eller 10 år?
Jag vill egentligen inte ha något planerat just nu, jag tar livet lite som det kommer. Vem vet vad som händer i höst? Trivs jag i Norge kanske jag åker igen? Vi får se!

Nu kände jag att mina svar blev jääääättelånga och inlägget blev superlångt, haha! Dags att sluta med andra ord. Hoppas jag svarat på dina funderingar Ellie!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar