måndag 18 juli 2011

En (nästan) vanlig dag

Ibland kan jag undra vad sjuksköterskeyrket går ut på egentligen, i alla fall på vårdavdelningar. Idag har jag nog suttit med samtal och annat fix i nästan 3 timmar. Mindre kul! Dagen har känts lite smått meningslös på något sätt?
7.30-8.45 Medicindelning
8.50-10.30 Rond (både sittrond och gå runt till patienterna)
10.40-10.55 Kaffe och en smörgås
11.00-14.50 Ringa samtal, fixa med vårdkedjor, skriva rondanteckningar, ge måltidsinsulin

Ja, det var väl ungefär min dag. Känns inte som jag gjort ett endaste skit om jag ska vara helt ärlig. Tog inte ens lunch idag så hade lite smått panik kl 14.50 när jag satte mig, tömd på energi och drack två munnar kaffe och åt en skorpa och ett rån... Hade varit kul att ta ett blodsocker idag, haha.
Sen blev det lite prat med chefen, ska jobba imorgon också i stället för onsdag för det saknades folk imorgon. Skrev även ut min ansökan om norsk legitimation! Får ju passa på när jag är på jobbet.

Well well, det är väl tur att inte alla dagar ser ut som denna dagen. Det är verkligen skittråkigt när man bara sitter inne på expiditionen hela dagen :/

Nu till något kul! Har bokat resa till Barcelona idag med bästa Maria! 12-16 augusti flyr vi till värmen och ska dricka god spansk öl, förhoppningsvis några goda drinkar också, äter god mat, badar och troligtvis dansar och festar :) Ska bli sjukt kul att göra något! Har inte haft "semester" någongång, så detta får bli min för detta året antar jag!

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag är också en nybakad ssk ;-) Blev klar den 10:e juni. Hittade din blogg när jag i våras sökte efter information om de nationella proven vi gjorde - läste i Falun och tillhörde alltså dem som "genomled" tenta och bedside testen ;-)

    Bor inte i Dalarna men det var en distansutbildning. Dock har jag fått göra mina praktiperioder i Dalarna och där har de oftast en "samordningssköterska" på varje avdelning. Denna ssk sköter kontakten mellan avdelningen - kommunerna. Fixar VPL och allt annat som tar så lång tid. Får hela vårdkejdan att fungera.
    Nu när jag är på hemmaplan och jobbar - Örebro län - finns inte denna ssk :-( Och då inser man/jag verkligen hur mycket tid det tar!!! Sjukt! Tid som borde kunna läggas på så mycket mer tid hos patienterna istället för att sitta i telefonen/vid datorn och försöka få allt att gå ihop.

    Förövrigt vill jag bara säg att jag tycker det är jättekul att läsa din blogg då jag känner igen mig i ALLT du skriver om ssk yrket. Bergochdalbanan vi åker i just nu. Pendlingen mellan hopp och förvivlan, det går aldrig och jag klarar detta kanon! Den underbara skrämmande känslan av att äntligen stå på egna ben med ett grymt ansvar!
    Men vi fixar detta!

    Lycka till!
    Hälsningar Petra
    Ssk på medicinavdelning

    SvaraRadera
  2. Hej! Visst är det tråkigt när man inser hur lite tid vi spenderar med patienterna, men på något sätt får man väl tänka att vi gör allt för att det ska bli så bra som möjligt för dem tillslut! Kul att du följer min vardag, undrar jämt vilka det är som läser :)
    Ha det så bra!
    /Malin

    SvaraRadera