torsdag 14 juli 2011

Norgetips!

Min älskade mamma hade pratat med en kund igår angående Norge. Kunden hade kommit med lite tips och råd och vad som kan vara värt att tänka på innan man åker dit! Delar med mig av tipsen jag fick av henne!

- Åk med ett bemanningsföretag till en början för att få hjälp med boende, papper, etc.
- Åk längre upp i Norge, det är (enligt henne) lugnare där
- Det kan vara bra att börja på ett sjukhem pga. ett lugnare tempo
- Var beredd på att slängas in i arbetet direkt, man förväntas kunna väldigt mycket som svensk sjuksköterska
- Säg aldrig att du kan göra något du inte är säker på (men det hoppas jag ingen gör här i Sverige heller)
- Prata/skryt aldrig om lönen (vilket jag inte heller antar att man gör över lag), en del norska sjuksköterskor vill jobba lika mycket som oss svenskar, men får inte

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar