torsdag 14 juli 2011

Irritation

Jaha, då vart jag hemma från jobbet idag. Så tråååkiiigt... Jobbade kväll igår och kände mig allmänt ur form med halsont och värk i kroppen. Tog tempen på kvällen som visade 37,9, så det vart väl precis på gränsen... Som tur var gick det att planera denna dagen utan mig, det skulle klara sig med sjuksköterskor. Så vi planerade torsdagen utan mig, i fall jag skulle känna mig sämre idag. Igårkväll när jag kom hem och skulle lägga mig mådde jag ändå bra, tempen var nere på 37,1 och halsen kändes faktiskt mycket bättre. Skönt tänkte jag, då slipper jag vara hemma imorgon! Nej nej... När jag vaknade av min klocka 05.05 var min hals tjockare än förut, så 05.15 fick jag ringa till nattpersonalen och sjukanmäla mig :( Kunde knappt prata, så det hade väl inte varit så lyckat att jobba idag om jag hade gått. Svårt att ronda, ringa samtal och prata med patienterna när halsen är igensvullen. Hatar verkligen att vara hemma från jobbet, men som sagt, det hade kanske inte varit så lyckat ändå. Dessutom ska jag jobba i helgen så det är väl bättre att jag vilar idag och imorgon.

Här om dagen berättade TV4s lokala nyheter om att 50 personer ska varslas inom Landstinget Blekinge. I BLT idag framkommer det att det främst är inom psykiatrin varseln ska ske, där 35 skötare får gå, och resterande 15 personer verkar vara inom det administrativa. Jag blir så trött på detta. Hur tänker de? I dagens artikel (som tyvärr inte går att läsa i fulltext på nätet...) i BLT intervjuades tre skötare som allihopa hade 2 års psykiatriutbildning och ungefär 10 års erfarenhet. Jag ställde mig samma fråga som de gjorde - hur ska verksamheten gå ihop? Landstingsrådet Marie Sällström menade att de som varslas på grund av "deras smala kompetens". De tre intervjuade kommenterar även i artikeln att nyutexaminerade sjuksköterskor värdesätts högre inom psykiatrin, trots att vi enbart har 4 veckors inriktning under vård utbildning inom detta område. Borde inte en person som har läst 2 år, enbart psykiatri, vara mer lämplig för ett sådant jobb?

Enligt artikeln verkar det som att endast några få skötare ska vara kvar efter varseln, och hur vår landstingsdirektör Peter Lilja kan påstå att det inte på något sätt ska påverka patientsäkerheten, skulle jag gärna vilja ha en förklaring på? Även BUP (Barn- och Ungdomspsykiatrin) stängs ner och vårdavdelningar slås ihop. Tror de att folk inte längre blir sjuka och behöver läggas in för vård? Ska barn och dementa läggas in på vanliga vårdavdelningar, där trycket redan är stort, eller ska de placeras tillsammans med psykiskt sjuka på psykakuten?

Jag blir så trött på detta, allt prat med fina ord om att patientsäkerheten inte ska drabbas och hej och hå. Hur ska detta kunna vända till något positivt? När, och framför allt HUR, ska det kunna vända och bli medvind i stället för motvind för Landstinget Blekinge?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar