torsdag 22 december 2011

Bästa arbetsdagen på länge!!

Okej. Idag har nog varit den bästa dagen ever. Den mest lärorika och spännande och intressanta dagen/eftermiddagen. Satt fastvakt hos en patient på Brännskadeenheten under dagen, men han flyttade till annat boende efter lunch. Avdelningen behövde platser pga. någon stor brand och därav brännskadade patienter som skulle komma. Blev ombedd av avdelningssykepleieren att klä på mig rock, mössa, munskydd och handskar och gå in för att hjälpa till när patienten hade kommit. Shit. Där står jag, i ett sjukt varmt rum, fullt påklädd, med en patient framför mig som är allvarligt brännskadad. 50% brännskada beräknade de att det var, dvs. halva kroppen. Sjukt att se en sån kropp. Vanlig hud, röd hud, ingen hud, stenhård hud. Hud som lossnar, som hänger löst, som kan dras bort. Och lukten. Lukten av bränt. Fy...

Det kanske låter sjukt, men jag tyckte det var hur intressant och spännande som helst! Var glad när jag gick hem från jobbet, kände att mitt yrke fick ett helt nytt uppsving! Så spännande att se hur anestesisköterskor, intensivvårdssköterskor och läkare arbetade tillsammans, vilken teamwork, vad de behövde för att hålla uppe ett okej blodtryck, vilka prover som togs, svaren på proverna, adrenalin, tribonat, noradrenalin, Ringer-Acetat. 16 liter hade patitenten fått..  Åååh, ville typ inte gå hem när klockan var 15 och det var vaktskifte!

Kanske man ska läsa till IVA-sköterska i framtiden..?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar