onsdag 4 maj 2011

Alla våra möjligheter

Som sjuksköterska har man verkligen mycket möjligheter och många olika arbetsgivare. Det finns en hel uppsjö av vidareutbildningar och kurser man kan läsa för att rikta in sig, till exempel narkossköterska, operationssköterska, distriktssköterska, barnmorska, barnsjuksköterska...
Men, våra möjligheter stannar inte här! Som sjuksköterska har vi en bred utbildning som för det mesta fungerar internationellt. Många jobbar i Norge, vilket är en tanke jag själv har. Det finns faktiskt möjlighet för oss att jobba på annat sätt utomlands, som volontär, inom försvarsmakten, på en lyxkryssning... Ja, det mesta är faktiskt möjligt med vår utbildning!

Tänk att jobba på en lyxkryssning i Västindien till exempel.. Kan nog vara ganska spännande! Det svåraste som jag personligen känner med sådant är absolut språket. Att prata på engelska är inte min starka sida, men visst, vardagsprat funkar ju. Dock är det inte så mycket vardagsprat när man jobbar som sjuksköterska ;) När jag jobbade för ett tag sedan var jag tvungen att prata engelska med en patient. Inget komplicerat. På svenska... Att ta ett blodsocker är ju inte särskilt avancerat, men plötsligt skulle det göras på engelska. ÖÖÖH.... Gick väl sådär, haha! Men visst, ska man på äventyr ut i världen och jobba utomlands pluggar man väl på sånt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar