onsdag 12 oktober 2011

Första arbetsdagen på Haukeland sykehus!

Idag var det då dags. Den stora dagen! Jag och Maria hade vår upplärning på vars en avdelning. Jag var ju på en kirurgavdelning och jag har ju fattat helt fel när jag läst vad det var för avdelning. Eller ja, kanske inte HELT fel. Men lite ;) Det var då en avdelning som var delat i två, en plastik- och en KÄRLkirurgi, inte käk som jag först trodde. Tydligen heter kärl "kar" här i Norge, men man säger det lite mer "käer". Typ. Bra norska Malin, härligt! Haha!

Anyway... Alla var trevliga och jag kände mig väl mottagen. Bortsett från att hon som skulle möta upp mig tydligen inte började jobba förrän kl 8. Så där fick jag sitta och vänta :P Men men, så kan det gå! Det jag var mest nervös för idag var egentligen språket. Jag visste att jag skulle ha upplärning och därför inte skulle kastas ut i arbetet. Språket gick faktiskt bra, över förväntan. Vissa ord är lite svåra att hänga med vad de menar, men när de upprepar så brukar man fatta sammanhanget.

Själva arbetsdagen har varit extremt lugn. Har nog aldrig jobbat så lite för min lön.. Ganska långtråkigt, men ska väl inte säga för mycket, lite svårt att utvärdera när det är bredvidgång liksom. Det jag däremot KAN utvärdera är att deras arbetssätt skiljer sig OTROLIGT mycket från Sverige. På "karkirurgen" hade de 10 patienter och 2 dagpatienter (patienten blir då inskriven över dagen för att genomgå exempelvis en undersökning). En sjuksköterska ansvarar för det medicinska och rond för alla 10 patienter. Hon ansvarar också för att ringa runt och fixa t ex hemgångar och sånt. Alltså precis som hemma. Skillnaden är bara den, att sen var vi 3 sjuksköterskor (vi skulle varit 4, men en var sjuk), plus jag och två studenter. På 10 patienter.

Jag frågade lite om rutiner, t ex hur de gör med blodprover. Då svarade de att
"Vi skickar iväg en beställning i datorn, sen kommer de upp och tar proverna"
"Jahaa, så ni tar inga prover alls?"
"Nej, vi lär oss inte det i skolan heller"

Jag blev rätt förånad måste jag ju erkänna! Så ja, ni kan ju tänka er vad jag gjort idag (inte så mycket).
Imorgon blir det säkert annat, då ska jag ju jobba som vanligt. Dock känner jag mig inte så stressad eftersom jag vet att jag inte behöver ha hand om rond och sådant. Då kan jag liksom slappna av lite mer på ett annat sätt. Däremot kände jag redan idag att jag kommer sakna det medicinska! Vill gärna ha lite av varje liksom.. Ta lite prover, sätta lite dropp, fixa lite antibiotika och så.. Men imorgon och på fredag måste jag insupa allt på avdelningen, deras rutiner och vad jag ska tänka på, för nästa vecka har jag två "nattevakter" och då är jag ensam med en från plastik, och de är inte så insatta i kärl och deras rutiner. Men det ska väl gå bra, jag tänker att jag gör så gott jag kan, mer kan jag inte göra!

Har fått fler nya vakter (pass) bokade också! Jag som var orolig över att inte få jobba ;) Har fått på massa olika avdelningar.. Hjertepost, kreftavdelning, nevrologen, nevrokirurgen, kirurgen... Ska bli intressant detta!

Avslutar med lite bilder från Bergen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar