onsdag 19 oktober 2011

Lunch?

Lunch bestående av varm mat verkar inte existra här i Norge. Det konstaterade Anna och Tove ganska snabbt, men de jobbar ju i hemsjukvården så vi sa att det kanske inte är samma på sjukhuset. Men jodå. Det skiljer sig skarpt från Sverige där vi tjatar om våra rättigheter till lunch och lunchrum. Sådant finns som sagt inte här. Lunch i Norge består av mackor/knäckebröd/yoghurt och kanske en frukt ibland, och den äts inne på sjuksköterskeexpiditionen. En paus efter morgonarbetet med morgonfika är också ett fenomen som inte existerar här.

Jag undrar hur vi svenskar skulle uppfattas av en norsk sjuksköterska om de kom till en arbetsplats i Sverige? Lata kanske? Jag och Maria pratade om detta och vi kom fram till att vi faktiskt har fikapauser ganska ofta, men kanske det är så att vi tar oss tiden till det? Att man jobbar effektivt kl 7-10, sen får man något i magen, sen effektivt jobb igen i 3 timmar innan det är dags för lunch. Och för någon som kommer utifrån kanske det ser ut som vi på svenska arbetsplatser mest fikar? En liten tanke bara... :)
Men, jag föredrar själv att det inte går så lång tid mellan måltiderna, min mage är inte van vid det!

Vi har egentligen ingen paus på ett arbetspass, utan lunchen ingår i timmarna. Jobbar jag 7-15 så jobbar jag 8 timmar, inte 7,5 som hemma. Visserligen har jag svårt att jämföra det exakt med hemma eftersom arbetsdagarna ser helt annorlunda ut gällande tempo, eller vad man ska kalla det. Här har jag 3-5 patienter, då är det oftast inte full rulle på samma sätt som när man har 8-10 patienter. Nu får jag uppfattningen av att alla hinner sitta ner och äta.

Jag och mina sambos har ju "tagit seden dit man kommer" och har alltså anammat detta mackätande. Tove hade haft en svensk tjej på sitt jobb som hade dukat upp sin matlåda och ätit VARM mat (hör och häpna) och hade blivit totalt uttittad när hon åt. Så vi har alltså tagit efter norrmännen och en lunch för mig består nu ofta av en äggdubbelmacka och en yoghurt eller frukt. Min mage börjar vänja sig lite nu, men i början var det extremt jobbigt. Jag var ju vrålhungrig hela tiden... Nu är jag lite mer van, men jag har ju ganska snabbt insett att mina äggmackor kommer stå mig upp i halsen ganska snart. Är ingen mackälskare direkt.. Så måste väl hitta på något bra jag kan äta till lunch. Mackor börjar som sagt redan stå mig upp i halsen och det har bara gått 1½ vecka. Inte bra!

Tips på smart lunchmat (kall) mottages gärna. Helst mer näring än en macka... Tur att vi alla köpt med oss Multivitaminer! ;)

3 kommentarer:

  1. Det låter som du har det kanon i Norge och vilken fin lägenhet ni har :) Men vi saaaaknar dig här hemma...
    Det där med mack-lunch låter tufft... är man konstig om man äter sallad också? Vad roligt det är det här med att anpassa sig, såna små detaljer egentligen som att äta varm/kall mat men vad mycket det betyder det där med att inte "passa" in och avvika från normen...Sånt man inte tänker på när man är här hemma hela tiden...Kram kraam kraaaaam

    SvaraRadera
  2. Ja, nu får vi fundera på lite tips på mat...kall lax med´sallad, kalla pannkakor, pastaallad med kyckling...kanske kall hamburgare :) kram, kram din mamma

    SvaraRadera
  3. Hej! Intressant att läsa hur andra uppfattar Norge "för första gången". Jag jobbade för ngr år sedan på Steen & Ström i Oslo. Vi hade en micro på hela huset och det var inne hos cheferna (dvs inte så roligt att stå där och värma maten). Vi lagade mat på kvällen och gjorde matlåda som vi sedan åt kall oavsett vad det var för mat. Det funkade faktiskt. Men jag känner igen senariot med yoghurt och frukt.
    Lycka till! /Marlene

    SvaraRadera