söndag 16 oktober 2011

Trötter...

Idag har jag jobbat mitt sista pass för veckan. Onsdag-söndag blev det! Har varit på karkirurgen (kärl), en hjertepost och på en kreftavdelning. Trivs kanonbra! Visst, det tar energi när man är ny nästan varje dag och ska lära sig hitta, nya rutiner osv.. Men tycker faktiskt det är kul! Känner att jag kommer lära mig massor. Och för varje dag blir det ju lättare + att chansen att komma till samma avdelning igen blir ju större ju längre tiden går.

Nu när jag jobbat som vanligt de senaste dagarna (tors-sön), har jag verkligen blivit väl omhändertagen överallt. När jag frågar något möts jag aldrig av en suck och de påpekar hela tiden att jag bara ska säga till om det är nåt jag "lurer på". Norska är så sött :)

Både igår och idag har jag varit lite mer "sjuksköterska", lite mer som hemma, och haft hand om lite mediciner, antibiotikan, dropp och sånt. Skillnaden mot Sverige är att jag har haft 3-5 patienter att ansvara för, istället för 8-10 st! Det är så underbart att känna att man har tid att stanna och prata, att känna att man kan gå in till patienterna och bara höra hur de har de, om de vill ha nån mat eller bara slippa känna stress över att ha 8-9 patienter till som också ska få tid. Så som det har varit de senaste dagarna när jag jobbat, det är så det ska vara!

Så även om jag bara haft 3-5 patienter har jag hela tiden haft att göra. Det kan väl lite bero på att jag inte är van och allt tar då längre tid, men jag känner ändå att jag ger mer tid till patienterna. Som sagt, mer tid spenderas inne hos dem och man har tid att pyssla om dem. Härligt!

Ikväll är Maria den enda som jobbar. Jag, Anna och Tove har städat lägenheten, sen ska vi väl käka lite också. Imorgon är det lika dant, Maria är den enda som jobbar. Synd! Fast kul att hon får jobba såklart :) Vi andra ska ta oss en tur till stan. Hoppas vädret blir bra, alltid mycket trevligare. Dessutom kör vi igång med träning imorgon! Kul!
Nehe, kanske ska vila en stund så jag inte däckar allt för tidigt ikväll. Lurer på om jag ska ta mig ett glas vin i soffan ikväll kanske.... Tål att tänkas på...

1 kommentar:

  1. underbart att du har det bra! Älskar dig och är så stolt över dig!

    SvaraRadera