söndag 23 oktober 2011

Svacka...

Jaha, då är det åter igen en svacka i jobbet. Vet att jag kände lite samma sak i somras och tyckte jobbet kändes allmänt trist. Det är kanske naturligt? Min svacka för tillfället är att jag för någon dag sedan tyckte det rent ut sagt var skittråkigt att jobba. Jag var bara allmänt trött på att vara ny på en avdelning ytterligare en dag. Efter att ha jobbat 9 pass på 6 olika avdelningar står det mig upp i halsen. Och här om dagen när jag var på min 5:e avdelning orkade jag inte mer. Jag kände mig bara allmänt mätt och fick en sån där känsla som "nä, detta är skittråkigt, nu vill jag åka hem". Känner mig som sagt bara allmänt trött på att vara ny och trevligt hälsa på alla, ställa frågor om den avdelningens rutiner, tider, läkemedelshantering, hitta runt på avdelningen, etc.

På något sätt har jag känt mig ensam på jobbet också. Vissa dagar har jag verkligen känt mig omhändertagen, andra dagar inte alls. Oftast har jag tagits emot bra och inte känt mig besvärlig när jag frågat om saker. Men kanske var det detta som fick mig att komma in i svackan, att vissa har suckat och betett sig som om jag jobbat på avdelningen flera gånger förut. Som tur är har detta inte förekommit så många gånger än. En annan nackdel är ju att man är ganska ensam som vikarie. Det är inte direkt så att någon kollega sitter och småpratar med en, och jag antar att det kanske har med antalet vikarier också. Ingen orkar ju lägga ner energi på någon som bara kommer några pass då och då, så är det.

Nä, nu ska jag inte vara negativ. Dags att se det positiva; hela den kommande veckan är jag uppbokad på samma avdelning! Imorgon ska jag jobba natt, ska bli intressant... Klockan har jag ställt på kl 07.00 för kl 08.00 ska jag, Angelica och Tove gå på tur!  Vi ska försöka ta oss upp på Ulriken, Bergens högsta fjäll!Dessutom ska solen skina och det ska vara vindstilla! Återkommer med resultatet ;)

Godnatt!

7 kommentarer:

  1. Kämpa på lillsyrran.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Häftigt! Måste lägga upp bilder sen! Ang. jobbet hälsar jag, som den äldre syster jag är...haha..,att det är helt normalt med svackor och att tycka jobbet är tråkigt... typ vart är jag på väg, vad vill jag osv...? Det är det som är bra också.. att man tvingas reflektera...och tänka vad det är som roligast i yrket och kanske spinna vidare på det. Skulle allt bara gå som en dans och vara kanon så kör man bara i 180 rakt fram...Fantastiskt är i alla fall att du vågat åka och att du hela tiden utsätts för ensamheten och att tvinga ställa frågor och samarbeta med massa olika människor. Vilken merit! Go go go! Heja heja heja! <3

    Kram

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag kan förstå vad du menar med att hela tiden vara ny. Jag visste ganska tidigt att det där med bemanningsföretag inte riktigt var min grej. Jag hatar nämligen att vara ny. Jag gillar att ha arbetskollegor, få en rutin och etterhvert få mer ansvar och mer spännande caser. Men Sophie säger, svackor kommer och är helt normala. Tänk så mycket du lär dig och få se. Kanske hittar du avdelningar du tycker är mer intressanta än andra och kanske du hitta "dröm"jobbet. Stå på!

    SvaraRadera
  4. kämpa, allt du skriver är rätt känslor, det går över, men du har rätt att må dåligt. Tusen kramar till dig!!!!!!!!!mamma

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Jätte kul att jag hittade din blogg, ska själv åka och jobba som sjuksköterska i Norge (åker i övermorgon). Känns kul att du tar upp saker som man funderar på, som det känns som man inte kan läsa någon annanstans. Som hur deras luncher är, hur systemet verkar vara uppbyggt samt att Adecco verkar ha fina lägenheter!

    SvaraRadera
  6. Hej Malin!
    Tänk nu är det jag som läser din blogg om livet i norge plus att jag såg att någon annan också hittat hit och sa samma sak som du gjorde till mig i våras: att det är bra med en blogg som tar upp det vardagliga livet som syrra i norge!

    Nu är det ju en vecka sen du skrev om din "svacka".. du kanske har kommit över den nu och tycker att allt känns bra igen! Men jag ville bara skicka lite pepp och positiva tankar !!! Jag förstår verkligen att det suger att hoppa runt, som jag skrivit till dig hade jag aldrig klarat det !!! Jag gillar iofs inte att vara på samma ställe för länge men det är ju så mkt skönare att jobba på ett ställe där alla vet vad du heter och kan lite om dig iaf!!! Men du får bara bita ihop och ta vara på att du iaf är där med vänner som du tycker om och ger dig energi!! Ett jobb är bara ett jobb och du kommmer inte vara i Bergen forever. Förhoppningsvis får du snart nys om något vikariat eller liknande och då blir det lättare om du får vara på en och samma avdelning!

    Det borde vart löning nyligen, det kanske gav dig lite mer krafter att kämpa på!??
    Tycker det är starkt av dig att faktiskt skriva ut att allt inte känns på topp och låtsas att allt är guld och gröna skogar. Det tär faktiskt på en både fysiskt och psykiskt att vara ny och osäker!!!

    KOM IGEN NU, du klarar detta !!!!
    Stor kram Mia

    SvaraRadera
  7. Tack för alla fina kommentarer! Superkul att se att någon läser ;)

    SvaraRadera