torsdag 13 oktober 2011

"Ka sa du?"

Idag var jag då min första riktiga arbetsdag på "karkirurgen" och jag måste för det första säga att jag missuppfattat hur man uttalar "kar". Tydligen var det precis som det stavas, haha.
Hade hand om 3(!) patienter idag, och då enbart omvårdnaden och eventuellt vid behovsmedicin, t ex om någon ringde och hade ont och behövde smärtlindring. Det har väl ändå gått ganska bra idag om jag ska utvärdera dagen, trots mycket språk-fail haha. Det kan ju aldrig vara positivt när patienten säger "ka sa du?" efter mina frågor, och jag säger "va sa du?" efter deras svar, haha! Så det var väl egentligen det största problemet idag. Efter typ 10 min inser jag att jag måste byta ut vissa ord för att göra mig förstådd, men det gick ju sådär ändå. Har ju inte snappat upp alla nödvändiga ord än ;) Så även om jag sa "ska vi gå ut på do" (=toa) eller "du ska få vaska (=tvätta) av dig" och fick ett hurtigt svar på norska, fattade jag ju hälften av vad patienterna sa. Har som sagt inte lärt mig alla ord än som är helt annorlunda från svenskan, men det kommer väl med tiden! Sen låter det säkert skitroligt i deras öron, man låter väl helt konstig ;)

1 kommentar:

  1. Hej! Kul att du hittade min blogg. Jag har skrivit lite om hur jag gick till väga när jag sökte amerikansk legitimation. Jag väntar just nu på mitt arbetsvisum så har inte börjat jobba som syrra ännu men hoppas på att få möjligheten! Jag vet inte riktigt vad dom kräver när det gäller psykiatri osv men min utbildning blev godkänd rakt av (nu hade jag 7 veckor psyk.praktik och total 15 v barn). Men om du behöver ta igen det så antar jag att du kan ta kontakt med ett sjukhus och förklara din situation alt ta extrajobb bara för erfarenhetens skull.

    Kul att du bor i Bergen! Norge är fantastiskt! Jag har bott där i 6 år (3 år i tromsö och 3 år i Oslo) och har fkatiskt bara jobbat som syrra i Norge. Jag hoppas du kommer älska yrket och landet lika mycket som jag.

    Lycka till! Och hör av dig om det är någotning jag kan hjälpa dig med (Norge eller USA).

    Kram.

    SvaraRadera