lördag 23 april 2011

SOS Alarm verkar ha hamnat i blåsväder...

Efter det uppmärksammade fallet med Emil Linnell som inte fick någon ambulans trots att han uppenbarligen var allvarligt sjuk. Dessvärre slutade detta med att Emil avled när ingen ambulans skickades. Nu verkar det uppdagas att fler och fler varit med om liknande saker när de ringt SOS Alarm, DN publicerar några av läsarnas egna berättelser. Intressant och skrämmande att läsa sådant och jag undrar verkligen var som gått fel. Vilka är det som jobbar på SOS Alarm? Vad krävs det för kompetens? Jag hoppas innerligt att berättelserna DN publicerat är några enstaka händelser och inte något vanligt förekommande.. Det är kanske dags att SOS Alarm ser över vad som brister.. Är det enstaka individer eller brister det i systemet och organisationen? Som sagt, det vore nog bra för svenska folket om SOS Alarm funderade över vad som gått fel...

Dessvärre finns det ju nonchalanta människor över allt i sjukvården. Har själv varit med om läkare som inte velat komma och titta på patienter som blivit akut försämrade. För att inte tala om vårdcentralen. Nu har jag dock bytt till Hälsohuset och där är dom jättetrevliga och jag har fått uppfattningen om att de är mån om sina patienter. Där jag gick innan tycker jag man fick överdriva symtomen och hur man mådde med 100 ggr för att bli tagen på allvar och slippa höra kommentaren "kom tillbaks om det blir värre". Finns det något värre att höra när man söker vård? Självklart finns det de patienter som söker vård för jämnan, har själv varit med om sådana patienter, och jag tror alla inom sjukvården har det. Men, snälla, lita på patienten. Jag tror inte att människor söker sjukvård för skojs skull, jag tror verkligen att majoriteten söker vård när de verkligen behöver.

Dags för mig att avlägsna mig och börja packa ihop mig inför min cykeltur till jobbet. Ha en underbar dag, det ska i alla fall jag ha!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar